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DOLINA - "DOLINA" (tut016)
12-inch LP, black vinyl - with insert - lim. edition of 320 copies

(SOLD OUT)

Make a wish and close your eyes… Cross the bridge to the cloudy skies, hungry nights and drunken smiles that are the world of DOLINA.

Treue um Treue are very proud to present the long overdue debut album of the Franco-Belgian electronic trio, known for their contributions to various samplers (“Festival Der Genialen Dissidenten” and “Radio Resistencia” on Enfant Terrible and "Circuit d'actes" on La Forme Lente) as well as many live appearances since their creation in 2006. While their music undeniably carries the heritage of French Cold Wave - think DIE BUNKER and TRISOMIE 21 - their synth ethics are more akin to those of David Harrow or N.O.’s Gillian Gilbert. With their brothers in arms PIERRE NORMAL they share a taste for carefully arranged lyrics and electronics, but if their take on French Chanson is equally synth-driven, it is also far more sombre, flirting at times with Angst Pop and even Bat Cave. Powerful anthems, ghostly waltzes and chilling sweet-sour ballads, served by male and female vocals in French and English, haunt the grooves of this eponymous first LP, which reveals the band as one of the spearheads of the Cold Synth-Wave renaissance.

Side A
A1 - Ouverture
A2 - Fear mp3
A3 - Le Monde Extérieur mp3
A4 - Divag
A5 - Sorrow mp3
A6 - Intermède

Side B
B1 - Sun Backwards mp3
B2 - Bunker
B3 - All Of Me mp3
B4 - Shall We?
B5 - Hanging Song mp3

(audio extracts on this page are in low quality)

PRESS CUTTINGS

„(...) Flirrend-flotter Minimal Electro mit leicht melancholischer Schlagseite trifft hier bei insgesamt 11 Songs auf Angst Pop-, Cold Wave-, Bat Cave- und Varietee-Einflüsse mit wechselnden weiblichen wie männlichen Gesang in französischer und englischer Sprache. Insbesondere die traurig-dunklen und im Verhältnis deutlich überwiegenden Vocals der Sängerin haben es mir dabei angetan, wobei ich hier jedoch keine musikalischen Vergleiche ziehen möchte, denn die Band bzw. Platte ist einfach nur die moderne Essenz einer ehemals glorreichen Ära. Eigentlich müssten Titel wie "Sorrow" oder "Hanging Song" mit ihren karusellartigen Melodien sichere Gothic-Club-Hits sein, wenn nicht die ganze aktuelle Szene leider völlig verblödet bzw. diese Platte im schwarzen Vinyl auf nur 320 Stück limitiert wäre. Nehmt also bitte die einmalige Chance zwischen Moderne und Nostalgie an, welche uns DOLINA hier mit diesem Album bieten." (Marco Fiebag for Black Magazin)

" (...) Dolina definitely have a European synth sound. It is not just the machines they use, or the sounds they pick, it is embedded in their style. The vocals are dark and earthy, with vocoders being shied away from in place of the real live larynx. Despite their cold wave take, guitars do no wander into this electronic realm. There is something of a contemporary commentary locked into groups who choose to emulate the synth sound of the 80s. The dismay, the pessimism, the angst and the uncertainty of the darkened eye Korg MS20 statues of some thirty years ago pours forth with Dolina. A guttural rejection runs along a dual carriageway of lyrics and LinnDrum. Lonesome and alluring, this trio have created the opposites of attraction caught in minimal synth; a frustrated acceptance of the cards dealt." (Robbie Geoghegan for Igloo Magazine)

“(...) This album has a poetic taste for carefully arranging lyrics combined with dark and moody electronic music. In spite of the early references (darkwave, cold wave, minimal electronics) this record really touches the ancient modern world because of its variety in musical styles. Subtile crossovers in French and English lyrics give extra tension to the songs. Listening Dolina it feels you’re stuck in a weird kind of costume drama play in which you’re hypnotised by angels, dwarves and elves. Dolina is an exciting album for sure and it could point out to be one of the best this year.” (J. for Traces)

" (...)  Zu hören gibt es wunderbaren Minimal-Electro-Wave, der meist recht eingängig ist und nicht nur durch den teilweise französischen Gesang an große Cold Wave-Zeiten erinnert, interessanterweise kombiniert mit einer klaren 80er Jahre-Synthie-Pop-Note. Das gefällt einem alten Sack wie mir, der damals mit dieser Musik aufgewachsen ist natürlich ganz ausgezeichnet, aber ich bin sicher, solche schöne Klänge finden auch unter jüngeren Hörern ihre Liebhaber. Hier und da erinnert es an alte Helden wie Twice A Man oder Trisomie 21. Wären die guten alten Book of Love weniger poppig und eher atmosphärisch-wavig wie Kirlian Camera gewesen, hätten sie vielleicht so ähnlich wie DOLINA geklungen und das ist absolut als Kompliment gemeint, denn das erste Book Of Love-Album ist eines meiner ewigen Lieblingsalben. Kirlian Camera (seit „Todesengel“) ist auch ansonsten ein ganz guter Orientierungspunkt.
Hier und da wird es auf diesem Album mal ein bisschen tanzbar, überwiegen tut aber die ausschweifende Atmosphäre. In den 80er Jahren wäre die Platte mit Sicherheit ein großer Hit geworden, die Norma Loy, Clair Obscur und sogar ein bisschen OMD zu ihren besten Zeiten Konkurrenz gemacht hätte." (A. Pohle for Back Again)

" (...) Plus qu'un simple représentant de cette "renaissance" de la cold wave dont on parle depuis quelques années, nous sommes là face à un projet fort, personnel, qui a le privilège de bénéficier d'une chanteuse digne de ce nom. Même si les spectres de Trisomy 21; Pink Industry et Martin Dupond (surtout dans les morceaux alternant entre chant féminin et masculin) sont évoqués, il s'agit bien d'un groupe des années deux mille dix, pendant francophone des artistes du label Weird Records aux états unis. Riche, l'allbum passe d'ambiances martiales et plombées ("Ouverture") à des titres plus oniriques et aériens ("Divag") ou des rythmes synthétiques couleur noir corbeau (les superbes "Sorrow" et All of me"). Le trio détourne les formats slow de l'été pour leur donner une teinte inquiétante ("Intermède", "Shall we?") ou les valses sur vieux matériel analogique ("Hanging Song"). Il se révèle aussi à l'aise dans les titres atmosphériques évoquant des paysages urbains et désolés ("Bunker"), que dans les formats angst pop tubesques ("Sun Backwards" que vous pourrez sûrement entendre sur les dance-floors gothiques). L'autre mérite réside dans le fait d'intégrer la langue française dans un certain nombre de morceaux. Même si ce ne sont pas là les meilleures choses du disque, le pari est en soi louable et les textes tiennent la route. L'album soigné d'un groupe exigeant." (Mäx Lachaud for Obsküre Magazine)

" So poetisch kann Cold Wave klingen! Zwar versprechen Tracktitel wie "Fear", "Bunker" und "Sorrow" die klassische Kühle, aber die vielen Überraschungen dazu und dazwischen, die Spaziergänge in benachbarten Gärten sowie die durchweg vorhandene, analoge Wärme – kein Gegensatz, sondern schon immer ein Kennzeichen des Genres – machen aus dem Debüt von DOLINA ein gelungenes und abwechslungsreiches elektronisches Wavealbum." (Michael We for Nonpop)